Sommerdæk og fælge - Katalog for 2017


Dæk og fælge til din bil | Kæmpe 2017-katalog



Vigtigt at køre med korrekt dæktryk

Dæk og fælge til dig og din bil
•Tal fra Q8 viser, hvor vigtigt det er at køre med korrekt dæktryk:
•Over 40 pct. af de danske biler kører med så lavt et dæktryk, at de er til fare i trafikken.
Vejgrebet bliver dårligere, og bremselængden øges
•Seks pct. af alle alvorlige motorvejsulykker skyldes dæk med for lavt dæktryk
•10 pct. af alle ulykker på våde motorveje skyldes nedslidte dæk
•20 pct. for lavt dæktryk kan forøge dæksliddet med 25 pct.
•20 pct. for lavt dæktryk kan reducere dækkets levetid med 30 pct.
•Bilens køreegenskaber påvirkes negativt af både for lavt og for højt dæktryk.

EU Dækmærkat

EU har vedtaget at standardisere informationerne omkring de tre vigtigste dæk egenskaber:

• Rullemodstand (brændstoføkonomi)
• Vejgreb i vådt føre (bremseegenskaber)
• Støj (eksternt)

Fra november 2012 er mærkaten obligatorisk på alle nye dæk som sælges i Europa.

Intentionen med mærkaten er at give forbrugeren let adgang til vigtige oplysninger når der skal vælges nye dæk.


Sådan læses mærkaten:

Rullemodstand (brændstoføkonimi)

Effektiv udnyttelse af brændstoffet er vigtigt både for at reducere CO2 udledningen og kørselsomkostningerne.
Kategorierne er inddelt fra A (grøn) til G (rød). Kategori D benyttes ikke her. Forskellen mellem hver kategori indikerer en besparelse eller øgning af brændstofforbruget på mellem 0.10 og 0.15 liter per 100 kilometer for en bil der kører ca. 15 km/liter.

Vejgreb i vådt føre (bremseegenskaber)

Vejgreb på våd vej er en afgørende faktor for sikkerheden, og indikerer dækkenes evne til at standse bilen hurtigt på våde veje, og kan forklares ved hjælp af bremselængder.
Kategorierne er A til G, hvor D og G ikke benyttes. Forskellen mellem kategori A og F er mere end 18 meters bremselængde.

Støj (eksternt)

Her er der tale om støjniveauet fra dækkene udenfor kabinen. Støjniveauet måles i decibel.
Jo flere rammer der er udfyldt med sort på mærkaten, jo mere støjer dækkene.

Dækinformation

På siderne af et dæk findes alle de grundlæggende oplysninger om dækket. Siden kan betragtes som dækkets "id-kort".

De typiske mærker på et dæk illustreres i det følgende:
1 Dækkets bredde i mm.
2 Forholdet mellem højde og bredde i %.
3 Dækkonstruktion (R = Radial).
4 Fælgdiameter i tommer.
5 Maksimal belastning (belastningsindeks)
6 Hastighedssymbol
7 SLANGEFRIT dæk.
8 ECE-typegodkendelsesmærke og -nummer.
9 Placering af slidindikator.
10 M&S-vinteregenskaber (mudder & sne).
11 Testet og godkendt til brug i dyb sne.
12 Produktionsdato (uge, år: årti 1990-1999 ).
13 Symbol for godkendelse til transportbrug.
14 D.O.T.-producentkode.
15 Produktionsland.
16 Handelsnavn.
17 Detaljer om dækkets konstruktion (D.O.T.).
18 Belastning og dæktryk (D.O.T.).
19 Dæktype (radial).
20 Mærke, der kræves i USA. Regler om forbrugeroplysning (Quality Grade).
21 Placering af slidindikator til vinterbrug

Hastighedskode

Hastighedskoden er angivet på dækket med et bogstav i slutningen af dæk dimensionen. Koden oplyser, hvilken hastighed dækket må belastes med.

Tag for eksempel dimensionen 205/55R16 91V, så fortæller bogstavet V, at dækket tåler maksimalt 240 km/t.
SI km/t
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR >240

Belastningskode

Belastningskoden er et index som fortæller, hvor stor vægt dækket til en erhvervsvogn kan belastes med. Montér aldrig dæk med for lav belastningskode på bilen.
LI kg
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400

Mekonomen Autoteknik - ES Motor kan du også følge på





Autoteknik – ES Motor  |    |     |    |  info@es-motor.dk  |  Værksted